Miten valita paras ruokavalio

Miten valita paras ruokavalio

Ihminen kulkee polttoaineella, kuten autokin ja ihmisten polttoainetta on ruoka. Ihmiskunnan historiassa ruoalla on ollut todella iso merkitys, sen vuoksi on jopa sodittu. Ruoka on nykymaailmassa merkittävä bisnes ja sen ympärillä pyörii moni asia. Sillä on väliä, mitä syö. Oikeastaan sillä, kuinka paljon syö, on jopa enemmän väliä. Epäsäännöllinen ja esimerkiksi liikasyönti, sekä liian yksipuolinen ruokavalio voivat aiheuttaa vakaviakin terveysongelmia, lihavuutta ja paljon muuta. Lihavuus aiheuttaa yllättävän paljon terveysongelmia, erityisesti sisäelimien kanssa.

Oikean ja itselleen sopivan ruokavalion löytäminen ei aina ole helppoa. Tästä syystä ympäri maailmaa ihmiset, erityisesti henkilökohtaiset ja joukkuevalmentajat kouluttavat itseään ruokaterapeutiksi, sekä vastaaviin ammatteihin, jotta he voisivat avustaa ihmisiä löytämään sopivan ruokavalion. On kuitenkin muutamia vinkkejä, jotka toimivat kaikille ja niistä kannattaakin aloittaa.

Perusasiat ovat samat kaikilla

Lähtökohtaisesti voidaan sanoa, että mikäli olet niin sanotusti perusterve, eikä sinulla ole merkittäviä sairauksia, kannattaa aloittaa perusasioista. Klassinen lautasmalli on usein se, mikä tulee monille mieleen, kun puhutaan terveellisestä ja tasapainoisesta ruokavaliosta. Monet alalla työskentelevät sanovatkin, että mitä tahansa salaattia tai vihreää voi syödä niin paljon, kuin jaksaa. Niissä on pääsääntöisesti vähän kaloreita, paljon hyviä aineita, kuten vitamiineja. Joissain vihanneksissa on reilusti myös rautaa ja jopa proteiinia. Kaikki eivät kuitenkaan pidä salaatista ainakaan alkuun ja usein salaatin rinnalle laitetaankin reilusti kastiketta, mikä tavallaan peittää sen salaatin alkuperäisen ajatuksen. Kastikkeet ovat nimittäin yllättävän epäterveellisiä isoissa määrissä.

Oikean ruokavalion löytäminen kannattaakin aloittaa siitä, että arvioi ensin, kuinka paljon kaloreita pitäisi päivässä syödä ja tutustuttaa itsensä niihin normeihin, jotka tieteessä on huomattu sopivaksi. Vaikka tiede muuttuu ja kehittyy, voi melko rauhallisin mielin kuitenkin tutustua siihen, mitä nyt tiedetään. Kun taustatyö on tehty, kannattaa parin viikon ajan pitää esimerkiksi ruokapäiväkirjaa, jossa kirjaa ylös kaiken, mitä on syönyt ja juonut. Sitä varten on olemassa erilaisia puhelinsovelluksiakin, jos tavallisen vihon ja kynän käyttäminen ei kuulosta omalta jutulta. Sen jälkeen asia on käytännössä plus- ja miinuslaskuja. Riippuen siitä, onko tavoitteenasi pitää paino samana, tiputtaa sitä tai kasvattaa, riippuu myös se määrä, kuinka paljon pitäisi syödä. Lisäksi runsaasti urheilevien kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota siihen, mitä syö.

Perusasiat ovat samat kaikilla

Oikea ruokavalio on myös usein säännöllinen. Toisille sopii syödä pieniä annoksia kahden tunnin välein ja toisten elämäntyyliin sopii hyvin aamiainen, lounas ja illallinen, sekä mahdollisesti iltapala. Kannattaakin aina antaa jollekin tietylle ruokavaliolle pari viikkoa aikaa, niin tunnustelet sen aikana, oletko menossa oikeaan suuntaan ja millainen olo sinulla on. Oikea ruokavalio ei missään nimessä ole itsensä nälässä pitämistä ja kärsimystä! Sellaista ruokavaliota ei ole olemassa. Usein kalorimäärät saa hallintaan vaihtamalla ruoka-aineksia, vähentämällä rasvan käyttöä ja esimerkiksi vaihtamalla sokerilimut vaikkapa makuvesiin.

Kuten huomioimme jo aikaisemmin, ruoka on ihmisen polttoainetta ja samalla lailla kuin autokin, me emme kulje, jos polttoainetta ei ole tarpeeksi. Tästä syystä oikea ruokavalio on sellainen, joka sopii sinulle, sinulla tulee siitä hyvä olo, et koe kestämätöntä nälkää ja antaa sinulle riittävästi energiaa joka päivään. Ravintolisät ja muut ekstrat kannattaa keskustella aina vähintään yhden ammattilaisen kanssa. Oikea ruokavalio on sellainen, joka antaa kaiken tarvittavan, mitä arkeen kuuluu, mutta joskus on sellaisia asioita, jotka pitävät omaa elimistöä epätasapainossa. Esimerkiksi naisilla on miehiä enemmän raudanpuutetta, mitä saattaa joutua korvaamaan lisillä. Onnea sopivan ruokavalion etsintään!