Superfoodit – esittelyssä pakurikääpä

Superfoodit – esittelyssä pakurikääpä

Superruoat – Superfood

Nykyään paljon keskustelua aiheuttavat superfoodit nousivat kuluttajien keskuuteen 2000-luvulla. Superfoodeilla on kuitenkin jo pitkä historia ja ne ovat olleet keskuudessamme vuosituhansia. Superfoodeiksi luokitellaan ruoat, jotka on valmistettu erittäin ravinnetiheäksi ja usein ne jauhetaan hennoksi jauheeksi. Kyseiset ravinnetiheät ruoka-aineet ovat yleensä tavallisen ruoan ja yrttien sekoituksia. Myös useat luonnosta poimittavat ruoka-aineet, kuten marjat mielletään superruoaksi. Yleisimpiä superruokia ovat muun muassa spiruliina, maca, raaka kaakao, goji-marjat, kookosrasva, hunaja, mustikka ja aloe vera, acai-marja, chia-siemenet sekä useat pähkinälajit ja suomessa esiintyvä pakuri. On kuitenkin aina markkinoijan määriteltävissä, kuuluuko raaka-aine superruokiin ja varsinkin Euroopan unionin alueella on erittäin tarkat säännökset siihen, miten ruoka-aineita voidaan markkinoida.

Pakuri – pakurikääpä

Osa superfoodeista löytyy lähempää kuin luulemmekaan sillä Suomen rikas luonto kasvattaa paljon erilaisia marjoja ja kasveja. Suomen metsistä löytyy esimerkiksi antioksidanttipitoisia mustikoita, vadelmia sekä lakkoja. Nykyään yksi suosituimmista superfoodeista on pakuri joka kantaa juurensa suomalaisista metsistä. Pakuri, eli viralliselta nimeltään pakurikääpä kasvaa lehtipuissa ja se esiintyy niissä lahottajasienenä. Esimerkiksi koivujen rungoissa kasvavat mustat laikut ovat juurikin pakurikääpää.

Pakuri – pakurikääpä

Vaikka pakuri nousikin vastaikään koko kansan tietoon superfoodien varjolla, niin sillä pitkä historia. Pakurikääpää on käytetty muun muassa kiinalaisessa ja siperialaisessa lääketieteessä sekä kansanparannuksessa. Se tunnetaan rohtona esimerkiksi Aasiassa ja Venäjällä, missä sitä on käytetty muun muassa haavojen hoidossa.

Mikä sitten tekee pakurista superfoodin?

Lähinnä se, että pakuri on todella ravinnerikas ja siinä on paljon terveydelle hyödyllisiä aineisosia. Se sisältää muun muassa erittäin ison määrän antioksidantteja. ORAC-luku kuvaa antioksidanttipitoisuutta ja esimerkiksi antioksidanttipitoisen mustikan ORAC-luku on 4700 kun taas pakurin ORAC-luku kohoaa 55 tuhanteen, joka on siis yli kymmenen kertaa suurempi. On myös tutkittu, että erittäin antioksidanttipitoinen raakakaakao jää kakkoseksi ORAC-lukuihin verrattaessa pakurin rinnalla.

Mihin pakurin käyttö vaikuttaa?

1500 erilaisen tutkimuksen perusteella pakuri vahvistaa muun muassa immuunipuolustusta sekä se helpottaa stressin ehkäisemisessä. On myös tutkittu, että pakuri edesauttaa ihon kimmoisuuden ylläpitämisessä ja ehkäisee ihon vanhenemista. Pakuria käytetäänkin suomalaisessa kosmetiikassa ja se on ainesosana muun muassa Anne Kukkohovin kehittämässä kosmetiikkasarjassa nimeltään Arctic Arbutin.

Miten pakuria nautitaan

Pakuria voi käyttää monella tapaa mutta yleisesti se nautitaan teen tai kahvin joukossa. Sitä voi nauttia myös sellaisenaan, jos mieli tekee. Nykyään myynnissä on monenlaisia pakuria sisältäviä tuotteita, kuten pakurikääpäuutetta, pakuriteetä, pakurijauhetta sekä pakurikahvia. Suomessa pakurituotteita valmistaa muun muassa Puhdistamo,  joka tarjoaa erittäin laajan valikoiman myös muita superfoodeja.

Pakurikääpäteen eli tikkateen valmistus

  • Kun käävät on kerätty, ne pilkotaan pieniksi paloiksi esimerkiksi puukon avulla. Tärkein osa tikkateen valmistuksessa on ehdottomasti kääpien kuivaaminen, ja pakuria on kuivattava noin vuorokaudesta kahteen, 45-50 asteen lämpötilassa (esimerkiksi saunassa tai uunissa.) Pakurikääpä kuivuu niin ikään tehokkaasti auringossa. Jos kääpää ei löydy omalta takapihalta tai lähimetsistä, on toki myös mahdollista ostaa valmiina jauhettua pakuria.
  • Pakurin kuivattamisen jälkeen käävän palaset keitetään ja tarkoituksena on saada aikaan kahvimaisen tumma väri. Pakuria voi keittää niin kauan, kun tummaa väriä irtoaa käävän palasista. On hyvä muistaa nyrkkisääntö, joka on yksi ruokalusikallinen pakurikääpäjauhetta per litraan vettä.
  • Teen keittoajan voi päättää oman mielen mukaan ja se voi vaihdella vartista kolmeen tuntiin riippuen siitä, miten tummaa teetä haluaa nauttia. Mitä pidempi keittoaika on, sitä enemmän teehen tarttuu makua sekä terveyttä edistäviä ainesosia.
  • Kun keittäminen on suoritettu, on aika nauttia tätä taikajuomaa. Suosituksena on nauttia noin 1-4 kuppia päivässä. Pakuriteetä voi myös lisätä esimerkiksi pirtelöiden tai vaikkapa keittojen pohjanesteeksi.