Suklaan suurkuluttajat maailmalla

Suklaan suurkuluttajat maailmalla

Eri maat ovat vakiinnuttaneet suklaan tuotannon ja myynnin sen levittyä maailmanlaajuisesti vuoden 1829 jälkeen. On mielenkiintoista nähdä, miten eri kansat nauttivat suklaata vuosittain ja kulutuksessa eri maiden välillä on suuria eroja.

Kärkiviisikko

Mikä muu kuvaisi Sveitsiä paremmin kuin kaikkien tuntema tobleronen muotoinen vuori, joka on niin ikään maailmankuulu suklaabrändi. Liekö Tobleronen ansioita, että Sveitsin kansalaiset ovat tutkitusti maailman suurimpia suklaan kuluttajia. Jos sanotaan, että suomalaiset ovat kahvin suurkuluttajia, niin sveitsiläiset lyövät melkoiset numerot pöytään suklaan kulutuksen saralla. On nimittäin tutkittu, että keskimäärin jokainen sveitsiläinen nauttii suklaata reilut 9 kiloa per vuosi. Puhutaan siis lukuisista suklaalevyistä, joita Sveitsin kansa nauttii vuosittain. Tähän tietenkin vaikuttaa se, että Sveitsissä tuotetaan lukuisia tunnettuja suklaa merkkejä Tobleronen lisäksi, kuten Lindt, Milka ja Läderach. Kyseiset suklaamerkit ovat myös lyöneet itsensä läpi maailmalla ja niitä myydään ympäri maailmaa. Useimmat näistä suklaabrändeistä tunnetaan niin ikään luksus merkkeinä.

Seuraavana Sveitsin perässä suklaan suurkulutuksessa tulee heidän naapurimaa Saksa. Tilastojen mukaan keskimäärin saksalaiset nauttivat hieman alle kahdeksan kiloa suklaata per vuosi per henkilö. Saattaa olla yllättävää, että Saksa on näinkin korkealla tilastoissa, koska usein Saksa mielletään erityisesti oluiden ja maukkaiden makkaroiden maaksi. Tilastojen mukaan Saksan kansalaiset nauttivat kuitenkin myös ison määrän suklaata. He myös tuottavat useita suklaita, kuten Sveitsi ja kansainvälisesti tunnetuin merkki on ehdottomasti Kinder.

Kolmanneksi suurimmat suklaankuluttaja kansat hyppäävätkin Euroopan ulkopuolelle Englantiin ja Irlantiin. Nämä kaksi maata painivat samoissa lukemissa ja tilastojen perusteella keskimäärin molempien kansojen asukkaat nauttivat noin 7,5 kiloa suklaata per vuosi. Ero Saksaan ei siis ole huomattavan suuri. Toisaalta, mikäs muu teepöydässä olisi maukkaampaa kuin suussa sulava suklaa.

Kärkiviisikkoon suklaankulutuksessa on päässyt myös yksi Skandinavian edustaja, Norja. Lukujen mukaan keskimäärin norjalainen kuluttaa noin 6,6 kiloa suklaata vuodessa.

Kymmenen kärki

Alla oleva tilasto näyttää maailman kymmenen kärjen suklaankulutuksessa.

Tilasto ei suinkaan kerro pelkkien suklaapatukoiden ja suklaalevyjen kulutusta, vaan mukaan on laskettu myös esimerkiksi varsinkin lasten suosimat kaakaojauheet sekä muut suklaapitoiset juomat ja tietenkin leipomiseen käytettävät monimuotoiset suklaamassat.

Monille yllätyksenä saattaa tulla, että Yhdysvallat on juuri ja juuri kärkikymmenikössä. He tunnetusti pyörivät otsikoissa vuodesta toiseen liikalihavuuden takia. Tutkimusten mukaan Yhdysvaltalaiset kuitenkin nauttivat enemmän suolaisia mutta sitäkin rasvaisempia herkkuja makeiden sijaan ja kansan ylipainoisuus on pitkälti siitä johtuvaa. Keskimäärin Yhdysvalloissa nautitaan 11 kiloa suolaisia herkkuja per henkilö per vuosi. Lukemia verrattaessa, Sveitsiläisten suklaankulutus jää siis kauaksi taakse verrattuna Yhdysvaltalaisten suolaisten herkkujen kulutuslukuihin.

Suklaaseen käytetyt eurot

Suklaata nautiskellaan ympäri maailmaa ja siihen myös käytetään huomattavia summia rahaa. Suurin suklaankuluttaja kansa Sveitsi kuluttaa suklaaseen noin 206 euroa per henkilö vuosittain. Toiseksi suurin rahamäärä suklaaseen menee tilastossa kolmantena olevilla norjalaisilla, jotka kuluttavat noin 160 euroa vuosittain per kansalainen. Kolmanneksi eniten rahaa vuosittain suklaaseen käyttää tilastollisesti kymmenen kärjen ulkopuolelle jäävä Uusi-Seelanti, jonka keskiverto kansalainen käyttää suklaaseen rahaa vuosittain keskimäärin noin 85 euroa. Näin ollen Uusi-Seelannissa suklaan hinnat ovat huomattavasti korkeammat muihin maihin verrattuna.

Tilaston sijoilla yhdeksän ja kymmenen olevia Yhdysvaltoja ja Ranskaa vertaillen, ranskalainen kuluttaa suklaaseen noin 78 euroa per vuosi, kun taas yhdysvaltalainen kuluttaa hieman suurempaan samaan määrään huomattavasti pienemmän summan, 44 euroa. Suklaiden hinnoissa on huomattavia eroja maiden välillä. Yhdysvalloissa suklaantuotantoa dominoivat muutamat massatuottajat, kuten Hershey Co ja Nestle, jotka pystyvät massatuotannolla myymään tuotteitaan edullisemmin. Kun taas eurooppalaiset suklaanvalmistajat ovat huomattavasti pienempiä toimijoita ja tämän seurauksena myös suklaita myydään hinnakkaammin.