Mikä on 5:2 paasto?

Mikä on 5:2 paasto?

:2-ruokavalio on eräänlainen väliaikainen paasto. Tämä paasto koostuu vuorottelusta paaston ja normaalin ruokailun välillä. 5:2 paastossa kalorien saantia rajoitetaan maksimissaan 75 prosenttia kokonaiskalorimäärästä kahtena päivänä viikossa ja muina viitenä päivänä syödään normaalisti. Tämä ruokavalio on terveellinen painonpudotuksen ja terveyden kannalta.

5:2 paastoamisen pääperiaatteet

5:2 paasto perustuu tavallisen syömisen ja paastoamisen vuorotteluun. Tavoitteena on löytää esivanhempiemme metsästäjä-keräilijöiden ruokarytmi. Joidenkin tutkijoiden mukaan tämä määrä ruokaa vastaa paljon enemmän biologista rytmiämme kuin nykyiset ruokailutottumukset.

Miten 5:2 paasto toimii?

5:2 paasto noudattaa esivanhempiemme ruokavalion mallia, jolloin syötiin vain yksi ateria päivässä tai ei mitään niukkoina päivinä. Kaikki riippui metsästyksen laadusta. He olivat tottuneet sietämään nälkäänsä eivätkä syöneet kuten me tänä päivänä eli kolme ateriaa päivässä ja välipalat niiden välillä. Tänä päivänä me syömme paljon enemmän kuin tuolloin. Lisäksi emme liiku ruoan etsinnässä, koska ruokaa on aina helposti saatavilla. On muistettava, että ruoasta luopuminen tai pitkään jatkuva paasto on erittäin epäterveellistä. Toisaalta 5:2 paaston kehittäjien mukaan lyhyet, jaksottaiset paastoajat voivat olla erittäin hyödyllisiä terveydelle.

Miten 5:2 paasto laihduttaa?

Tämä ruokavalio perustuu sääntöön, jossa kulutetaan paastopäivinä vain 25% päivittäisestä energiatarpeesta. Koska naisen keskimääräinen kalorimäärävaatimus on 2000 kaloria päivässä ja miehen 2400 kaloria, on suositeltavaa käyttää paastopäivinä 500 ja 600 kaloria.
Tästä voit laskea oman energiatarpeesi.

 

Kuinka kauan 5:2 paasto kestää?

Se on ennen kaikkea elämäntapa, jonka kesto määräytyy ajan kanssa. 5:2 ruokavalio ei koske vain laihtumista vaan yleistä hyvinvointia, minkä takia sitä noudattavat jatkavat pitkänkin paastoa pitkänkin aikaa.

Mitä 5:2 paaston aikana saa syödä?

 

Tässä paastossa ei ole olemassa sellaista asiaa kuin kielletty ruoka, puhutaan vain paremmista valinnoista. Kuten aina ravitsemuksessa, ihanteellisinta on välttää sokeria tai tyydyttyneitä rasvahappoja sisältäviä, jalostettuja elintarvikkeita. Alkoholi, liikkumattomuus, paistetut elintarvikkeet ja valmisateriat ovat kiellettyjä myös tässä paastossa, jotta saadaan  terveellisempi elämäntapa. Nämä neuvot ovat tärkeitä sekä normaalissa ruokailussa että paastovaiheessa. On osoitettu, että paaston vaikutukset ovat vähäisiä, jos elintarvikkeiden laadun ja määrän vaihtelevat hallitsemattomasti eri vaiheiden välillä.

Esimerkkejä hyvistä ruoka-aineksista:

Lehtivihannekset ja salaatit, kuten pinaatti, lehtikaali, endiivi mieluummin paastopäivinä. Parsakaali ja vihreät pavut tai fenkoli ovat myös hyviä valintoja. Vihanneskeitot tai misokeitot ovat myös hyvä vaihtoehto. Hyviä marjoja ja hedelmiä ovat vadelma, karhunvatukka, kirsikka, nektariini, aprikoosi, appelsiini, omena, greippi.  Pähkinät ja siemenet ovat hyviä valintoja paastopäivinä, koska ne ovat hyvin tyydyttäviä. Ole varovainen, koska ne ovat myös hyvin kalorisia, joten katsele annoksia. Valitse vähärasvaisia ​​maitotuotteita, kuten jogurttia ja maitoa, jossa on alle 2% rasvaa, ja juustoa, jonka rasvapitoisuus on alle 20%.Juo riittävästi vettä tai muuta juomaa, kuten kahvia, teetä tai yrttiteetä. Vältä alkoholia paastopäivinä, koska tämä lisää huomattavasti päiväsi kaloreita ja et syö kunnolla. Kypsennä tarttumatonta paistinpannua tai käytä rasvaöljyä ruiskuttamalla.

Milloin 5:2 paastoa ei suositella?

Tätä ruokavaliota ei suositella raskaana oleville ja imettäville naisille eikä tyypin 1 diabetesta sairastaville henkilöille. Tutkimuksia ei ole tehty alle 18-vuotiaille ja yli 70-vuotiaille. Yleensä on suositeltavaa seurata terveydenhuollon ammattilaisia, jos kyseessä on ensimmäinen paasto.

Onnistuneen 5:2 paaston kultaiset säännöt:

– Tunne painosi ja kehon massaindeksi ennen aloittamista ja seuraa lukuja joka päivä
– Etsi paastoamisen ystävä – yhdessä paastoaminen on helpompaa
– Valmistele etukäteen mitä syöt paastopäivänä
– Lue ravitsemusmerkinnät
– Nauti syömästäsi ruoasta
– Pysy kiireisenä
– Yritä paastota klo 14 aina klo 14 asti eli tiettynä vakioaikana

– Juoda paljon vettä koko paastopäivän
– Älä paastoa jos olet allapäin

– Onnittele itseäsi onnistumisista

 

Onnistuneen 5:2 paaston kultaiset säännöt: