Kotimaiset superfoodit

Kotimaiset superfoodit

Kuten superfoodit ovat pinnalla ympäri maailmaa ja puhutaan paljon acai-marjojen, spiruliinan ja macan terveysvaikutuksista. Joskus Suomen luonnossa lenkkeillessä saattaa unohtaa, että kotimaiset superfoodit ovat lähempänä kuin luulemmekaan. Suomen rikas happirikas ja puhdas luonto mahdollistaa monien marjojen sekä vihannesten rikkaan sadon. Suomen puissa kasvava pakurikääpä on jo lyönyt maineensa läpi maailmalla mutta luontomme tarjoaa myös lukuisia muita superfoodeja, joita voi poimia luonnosta tai kasvattaa omalla kasvimaalla.

Oman kasvimaan kasvatit

Punajuuri

Punajuuri on erityisen kivennäisainepitoinen ja se sisältää rautaa, sinkkiä, kalsiumia sekä kaliumia. Punajuuresta ei myöskään puutu vitamiineja, sillä se sisältää a-, e-, c,- sekä b vitamiineja. Näiden lisäksi se sisältää myös foolihappoa, natriumia sekä erilaisia ravintokuituja, jotka edistävät terveyttä. Punajuuresta voi niin ikään taikoa paljon erilaisia ruokia jouluisen punajuurisalaatin lisäksi. Se sopii erinomaisesti muun muassa erilaisiin keittoihin, uuniruokiin sekä laatikoihin. Punajuurta kannattaa kuitenkin nauttia kohtuudella, jottei kehon sinkkitaso nouse liikalukemiin.

Lehtikaali

Yleisesti kaalit tunnetaan painonpudottajien parhaina ystävinä mutta yksi kaaleista on ylitse muiden ja se on lehtikaali. Syynä tähän on lehtikaalin runsaat vitamiinit ja erilaiset mineraalit. Se sisältää muun muassa b2-, ja c-vitamiinia, kalsiumia, rautaa ja reilusti proteiinia. Kaikki kaalit ovat monikäyttöisiä ja lehtikaali sopii esimerkiksi salaattien sekä keittojen sekaan.

Parsakaali

Jos kaaleista parhain on lehtikaali, niin parsakaali tulee perässä hyvänä kakkosena. Parsakaali on erityisesti painonpudottajien ykkössuosikki, sillä se sisältää erittäin pienen määrän energiaa. Vähäkalorisuuden lisäksi parsakaalista saa b2-, b5, c-, k-, a-, ja e-vitamiineja sekä rautaa. Parsakaali sopii lehtikaalin tapaan muun muassa salaatteihin, keittoihin, wokeihin jne.

Herneet

Monille saattaa tulla yllätyksenä, että palkokasvit ovat reilusti proteiinipitoisempia kuin muut vihanneskasvit. Herneet sisältävät myös vitamiineja (b-, ja c-vitamiineja) sekä aminohappoja jotka auttavat elimistöä jaksamaan. Herneet ovat erittäin monikäyttöinen vihannes ja sitä voi käyttää ruoanlaitossa esimerkiksi jo edellä mainittujen tapaan keitoissa ja salaateissa sekä myös lämpimissä uuniruoissa. Herne toimii myös hyvin lisäkkeenä ja tuo lautasen reunalle piristävää vihreää väriä.

Luonnosta itse poimittavat superruoat

Kuten jo mainittiinkin, että Suomessa lenkkeillessä on mahdollista poimia omin käsin superfoodeja kotiin viemisiksi.

Nokkonen

Nokkonen usein mielletään rohdoskasviksi ja monille saattaa tulla yllätyksenä, että se sisältää esimerkiksi yli kolme kertaa enemmän kalsiumia, rautaa ja kuitua kuin pinaatti. Runsaskuituisuuden lisäksi nokkonen sisältää ison määrän vitamiineja sekä aminohappoja jotka edesauttavat hyvinvointia. Nokkosta luonnosta kerätessä on hyvä muistaa laittaa hanskat käteen, jottei joudu inhottavan polttelun uhriksi.

Mustikka

Mustikka on metsien kasvatti, joka kuuluu kanervakasvien sukuun. Mustikat ovat niin vitamiinipitoisia kuin myös erityisen antioksidanttipitoisia. Mustikka sisältää c-, e-, ja b-vitamiineja. Erityisesti c-, ja b-vitamiinit ovat tärkeitä antioksidantteja. Vitamiinien ja antioksidanttien lisäksi mustikka sisältää myös kaliumia, sinkkiä sekä magnesiumia. Kyseiset aineosat auttavat muun muassa ihon kimmoisuuteen, hiusten kiiltävyyteen, kehon elektrolyyttien tasapainon hallintaan sekä lihasten hyvinvointiin. On myös tutkittu, että mustikka hellii vatsaa siinä olevien kuitujen varjolla ja se toimii loistavasti ruoansulatuksen apuna ja auttaa vatsan alueen vaivoissa. Edellä mainittujen lisäksi mustikka sisältää omega-3 ja omega-6 rasvahapot auttavat aivojen terveyttä. Tämä luonnosta löydetty sininen herkullinen marja on siis todellinen terveyspommi!

Mustikka

Lakka

Lakka kuuluu vatukoiden sukuun ja se tunnetaan myös nimellä hilla. Tämä pirteän oranssi marja jonka metsästykseen täytyy yleensä lähteä suon lähettyville. Lakka sisältää mustikan tapaan useita vitamiineja (a-, e- ja c-vitamiineja) sekä kivennäisaineita, kuten kuparia ja kaliumia sekä magnesiumia. Lakassa on myös runsaasti ellagihappoa, jonka on tutkittu edesauttavan suoliston bakteeritoiminnan hyvinvointia. Lakkaa myös käytetään mahavaivoihin. Lakassa olevaa siemenöljyä hyödynnetään kosmetiikassa ja esimerkiksi suomalainen Lumene merkki kantaa sarjaa, jossa lakka on dominoivana ainesosana.