Kaakaojauheen terveysvaikutukset

Uskotaan, että kaakaota käytettiin ensi kertaa mayakulttuurissa Keski-Amerikassa. Eurooppaan sen toivat espanjalaiset valloittajat 1500-luvulla, ja se tuli pian suosituksi terveysvaikutteisena lääkkeenä. Kaakaojauhe tehdään murskaamalla kaakaopapuja ja poistamalla rasva tai kaakaovoi.

Nykyisin kaakao on tunnetuin roolistaan suklaantuotannossa. Moderni tutkimus on paljastanut, että kaakaojauhe sisältää todella tärkeitä yhdisteitä, jotka voivat parantaa terveyttä. Alla on listattu kaakaojauheen terveysvaikutuksia.

Runsaasti polyfenolia

Polyfenolit ovat luonnostaan syntyviä antioksidantteja, joita löytyy ruuista kuten hedelmistä, vihanneksista, teestä, suklaasta ja viinistä. Ne on liitetty lukuisiin terveysvaikutuksiin, mukaan lukien vähentyneisiin tulehduksiin, parempaan verenkiertoon, parantuneeseen kolesteroliin ja verensokeriarvoihin.

Kaakao on yksi parhaista polyfenolin lähteistä. Se on erityisen runsas flavanoleissa, joilla on vahvoja antioksidanttisia ja tulehdusten vastaisia vaikutuksia. Kaakaon prosessointi ja lämmittäminen voi kuitenkin saada sen menettämään hyödyllisiä ominaisuuksia. Sitä myös usein käsitellään alkaliinilla katkeruuden vähentämiseksi, mikä johtaa 60 % kasvuun flavanolien määrässä. Joten vaikka kaakao on loistava polyfenolin lähde, kaikilla kaakaota sisältävillä tuotteilla ei ole samoja hyötyvaikutuksia.

Kaakao

Kaakao on yksi parhaista polyfenolin lähteistä

Voi alentaa verenpainetta

Kaakao sekä jauheena että tumman suklaan muodossa saattaa alentaa verenpainetta. Vaikutus huomattiin ensi kertaa kaakaota juovan saarikansan keskuudessa Keski-Amerikassa, koska heillä oli paljon alhaisempi verenpaine kuin heidän mantereen sukulaisillaan, jotka eivät juoneet kaakaota.

Kaakaon flavanolien ajatellaan parantavan typpioksidin tasoa veressä, mikä voi parantaa verisolujen toimintaa ja alentaa verenpainetta. Yksi tutkimus analysoi 35 koetta, joissa potilaille tarjottiin 0,05–3,7 unssia (1,4–105 grammaa) kaakaotuotteita tai karkeasti arvioiden 30–1,218 mg flavanoleja.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että kaakao aiheutti pienen mutta merkittävän (2 mmHg) alenemisen verenpaineessa. Lisäksi vaikutus oli suurempi ihmisillä, joilla oli jo korkea verenpaine, kuin niillä, joilla ei ollut, ja suurempi vanhemmilla kuin nuoremmilla ihmisillä. On kuitenkin hyvä muistaa, että prosessointi vähentää merkittävästi flavanolien määrää, joten vaikutusta ei todennäköisesti saada tavallisen suklaapatukan avulla.

Voi vähentää sydänkohtauksen riskiä

Sen lisäksi, että kaakao alentaa verenpainetta, vaikuttaa siltä, että sillä on myös muita ominaisuuksia, jotka voivat vähentää sydänkohtauksen, halvauksen ja aivoinfarktin riskiä. Paljon flavanolia sisältävä kaakao parantaa typpioksidin määrää veressä, mikä rentouttaa ja laajentaa valtimoita ja verisoluja ja parantaa verenkiertoa.

Lisäksi kaakaon on huomattu vähentävän ”pahaa” LDL-kolesterolia, sisältävän verta ohentavaa vaikutusta aspiriinin lailla, parantavan verensokeriarvoja ja vähentävän tulehduksia. Nämä ominaisuudet on linkitetty alentuneeseen sydänkohtauksen ja halvauksen riskiin.

Yhteenveto yhdeksästä tutkimuksesta, joihin osallistui yhteensä 157 809 ihmistä, huomasi, että korkeampi suklaan kulutus liittyi merkittävästi pienempään sydänsairauksien, halvauksen ja kuoleman riskiin. Kahdessa ruotsalaistutkimuksessa kävi ilmi, että suklaan syöminen liittyy matalampaan sydämen vajaatoiminnan riskiin annosmäärissä 0,7–1,1 unssia (19–30 grammaa) suklaata per päivä, mutta vaikutusta ei huomattu suuremmilla määrillä. Tulokset ehdottavat, että pienten määrien kulutuksella kaakaorikasta suklaata voi olla sydäntä suojaavia vaikutuksia.

Parantaa aivojen toimintaa

Useat tutkimukset ovat todenneet, että kaakaossa olevat polyfenolit voivat vähentää aivoja rappeuttavia sairauksia parantamalla aivojen toimintaa ja verenkiertoa. Flavanolit voivat ylittää veriaivoesteen ja ovat osana biokemiallisia polkuja, jotka tuottavat neuroneita ja tärkeitä molekyylejä aivojen toimintaa varten. Lisäksi flavanolit vaikuttavat typpioksidin tuotantoon, mikä rentouttaa lihaksia verisuonissa, parantaen verenkiertoa ja veren kuljetusta aivoihin.

Kahden viikon pituinen tutkimus 34 vanhemmalta aikuiselta, joille annettiin paljon flavanolia sisältävää kaakaota, huomasi verenkierron aivoihin lisääntyneen 8 % yhden viikon jälkeen ja 10 % kahden viikon jälkeen. Muissa tutkimuksissa on tultu tulokseen, että päivittäinen kaakaoflavanolien kulutus voi parantaa henkistä suorituskykyä ihmisillä, joilla on tai ei ole aivosairauksia.

Mainitut tutkimukset osoittavat, että kaakaolla on positiivinen rooli aivojen terveyteen ja mahdollisia positiivisia vaikutuksia aivoja rappeuttaviin sairauksiin kuten Alzheimeriin ja Parkinsonin tautiin. Joka tapauksessa lisätutkimuksia tarvitaan. Itse ravitsen aivojani tumman suklaan lisäksi täyttämällä lehdistä sudokuja ja ristikoita. Lisäksi pelaan älynystyröitä kutkuttavia nettipelejä kuten online-shakki ja kasinopelejä pokerstars. Pelaamisen jännittävät tilanteet virkistävät aivoja ja rentouttavat mieltä samaan tapaan kuin suklaan syöminen.

Vaikutus mielialaan ja masennukseen

Sen lisäksi, että kaakaolla on positiivinen vaikutus ikään liittyvään henkisten ominaisuuksien heikkenemiseen, sen vaikutus aivoihin voi myös parantaa mielialaa ja masennuksen oireita. Positiiviset vaikutukset mielialaan voivat johtua kookoksen flavanoideista, tryptofaanin muuntuminen luontaiseksi mielialan tasaajaksi serotoniiniksi, sen kofeiinipitoisuudesta tai pelkästään aistillisesta mielihyvästä suklaan syömisestä.

Yhdessä tutkimuksessa suklaan kulutuksesta ja stressitasoista raskaana olevilla naisilla ilmeni, että yleisempi suklaan nauttiminen liittyi vähentyneeseen stressiin ja parantuneeseen mielialaan lapsilla. Lisäksi toisessa tutkimuksessa huomattiin, että korkean polyfenolpituisuuden kaakao paransi rauhallisuuden ja tyytyväisyyden tunteita.

Lisäksi tutkimus seniorimiehillä osoitti, että suklaan syöminen liittyi parantuneeseen terveyteen ylipäätään ja parempaan psykologiseen vointiin. Vaikka näiden varhaisten tutkimusten tulokset ovat lupaavia, kaakaon vaikutusta mielialaan ja masennukseen tulee tutkia enemmän ennen kuin varmoja päätelmiä voidaan tehdä.

Suklaa

Suklaa

Apua kakkostyypin diabetekseen

Vaikka suklaan liikakulutus ei ole hyväksi verensokeriarvojen kontrolloinnille, kaakaolla on itse asiassa jotain diabeteksen vastaisia vaikutuksia. Koeputkitutkimukset ovat osoittaneet, että kaakaon flavanolit voivat hidastaa hiilihydraattien ruoansulatusta ja imeytymistä elimistössä, parantaa insuliinin eritystä, vähentää tulehduksia ja stimuloida sokerin imeytymistä verestä lihakseen.

Joidenkin tutkimusten mukaan suurempi flavanolimäärä, mukaan lukien kaakaosta saatu, voi johtaa matalampaan riskiin sairastua kakkostyypin diabetekseen. Lisäksi ihmiskokeet ovat osoittaneet, että syömällä paljon flavanoleja sisältävää tummaa suklaata tai kaakaota voi vähentää insuliiniherkkyyttä, parantaa verensokerin kontrollia ja vähentää tulehduksia henkilöillä, joilla on ja ei ole diabetesta.

Huolimatta näistä lupaavista tuloksista tutkimuksissa on epäjohdonmukaisuuksia: joissain tutkimuksissa on löytynyt vain vähän vaikutusta, hieman huonompi diabeteksen kontrolli tai ei lainkaan vaikutusta. Joka tapauksessa tulokset yhdistettynä konkreettisempiin positiivisiin vaikutuksiin sydänterveydessä osoittavat, että kaakaon poyfenoleilla voi olla positiivinen vaikutus sekä diabeteksen ennaltaehkäisyyn että kontrolloimiseen vaikka lisätutkimuksia tarvitaankin.