Äärimmäiset ruokavaliot

Äärimmäiset ruokavaliot

Ravitsemus, terveelliset elintavat ja erilaiset ruokavaliot ovat erittäin suosittuja puheenaiheita tämän päivän maailmassa.

Pohditaan kuumeisesti muun muassa tehokkaimpia keinoja painonpudotukseen, terveen kehon ja mielen ylläpitämiseen sekä eettisiä ja ekologia vaihtoehtoja jokapäiväiseen ruokailuun. Jatkuvasti syntyy uusia, mitä erikoisempia ruokavaliomalleja ja dieettejä joiden luvataan olen se oikea tapa pitää yllä ihannepainoa ja yleistä terveyttä. Internetin aikana on äärimmäisen helppoa tuoda julkiseen levitykseen lähestulkoon mitä tahansa ja henkilökohtaiset elintavat ovat yksi yleisimmistä aiheita, joita jaetaan blogien, videopäiväkirjojen ja sosiaalisen median välityksellä. Ihmiset janoavat ratkaisuja erilaisiin ongelmiin ja nykyään etsitäänkin apua helpommin internetin loputtomasta tietokannasta, kuin esimerkiksi lääkäriltä tai ravitsemusterapeutilta. Mikäli asia niin sanotusti myydään riittävät hyvin, eli kirjoittaja kuulostaa tarpeeksi uskottavalta ja teksti tarjoilee tavallisten ihmisten käytännön kokemuksia, on lukijan helppo uskoa lähes mitä tahansa. Internet on pullollaan “elintapaehdotuksia” ja ravitsemusvinkkejä, mutta edelleen painetaan myös aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja pidetään luentoja ruokavalioihin liittyen. Toisinaan dieettien ympärille kehittyy kultille tai uskonnoille ominaisia piirteitä, ja ihmiset uskovat ilman pienintäkään epäilystä, että kyseessä on ratkaisu kaikkiin vaivoihin ja sairauksiin. Tällöin uidaan jo varsin vaarallisilla vesillä ja tällaisen kiihkon valtaan joutuneet henkilöt saattavat täysin unohtaa lääkärien asettamat yleiset ravitsemussuositukset ja tehdä jopa suurta vahinkoa itselleen ja pahimmassa tapauksessa myös esimerkiksi jälkikasvulleen. Tämä on tietenkin harvinaista ja hyvin äärimmäistä, mutta toimii hyvänä esimerkkinä siitä, mitä vakuuttava puhe ja muiden ihmisten mielipiteet voivat pahimmillaan saada aikaan.

Suosittuja dieettejä joita tulisi asiantuntijoiden mukaan välttää

Usein lääkärit, tutkijat ja ravitsemusasiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että etenkin suomalaisten ruokavaliotottumukset ovat selvästi parantuneet vuosikymmenten takaisesta tilanteesta. Usein ollaan kuitenkin myös huolissaan siitä, että niin sanottu maalaisjärki ja tasapaino saattavat joissain tapauksissa unohtua, kun lähdetään liian intohimoisesti etsimään sitä ultimaattisesti parhainta ruokavaliota ja pian ollaan jo kulkeuduttu hyvin pitkälle siitä, mitä terveellinen ja täysipainoinen ravitsemus todellisuudessa tarkoittaa.Mistä sitten tunnistaa haitallisen ruokavalion ja kuinka välttää virheitä dieettiä suunnitellessa? Tutkijat ovat listanneet muutamia tapoja tunnistaa, milloin kyseinen ruokavalio ei ole riittävän monipuolinen tai muulla tavalla turvalliseen pitkäaikaiseen noudattamiseen. Esimerkiksi dieetit, joissa sallitaan vai muutamaan eri ruokaryhmään kuuluvien tuotteiden nauttiminen päivän aikana, on hälyttävä merkki siitä, että pitkällä aikavälillä elimistö tulee kärsimään jonkin ravintoaineen tai vitamiinin puutoksesta.

Suosittuja dieettejä joita tulisi asiantuntijoiden mukaan välttää

Vaikka paino saattaisikin lähteä laskuun tai yleinen vireystila nousta hetkellisesti, ei tällainen ravinto tuota mitään positiivisia tuloksia enää myöhemmällä ajalla. Esimerkiksi erittäin vähähiilihydraattiset tai pelkästään keittoruokia suosivat dieetit ovat usein huono vaihtoehto yleisen hyvinvoinnin kannalta ja harvemmin tällaista ruokavalio edes pystyy ylläpitämään kovin pitkään, sillä nälkä ja väsymys pakottavat yleensä pian palaamaan vanhoihin tapoihin. Myös kaikenlaisen, niin kutsutut myrkynpoistodieetit ovat erittäin epäilyttäviä. Erilaiset keinot suoliston ja maksan puhdistamiseen tai “huuhtomiseen” erityisellä ruokavaliolla, ruiskeilla tai muulla toiminnalla, on tohtorien mukaan hyvin epäluonnollista ja turhaa. Ihmisen keho on varustettu elimillä jotka hoitavat myrkynpoiston ja muun puhdistumisen täydellisesti ja niin tehokkaasti, että mikäli henkilö ei kärsi sairaudesta, joka vaikeuttaa niiden toimintaa, ei mitään ylimääräisiä puhdistustoimenpiteitä tarvita. Pitkät paastot ja runsas lisäravinteiden käyttö on myös otettava skeptisen tarkastelun alle. Lyhyet paastot voivat toisinaan olla paikallaan, mutta tällöinkin tulee keskustella asiasta ammattilaisen kanssa, joka antaa tarkat ohjeet ja toimintamallin oikeaoppiseen paastoon. Missään nimessä ei tulisi omatoimisesti ryhtyä pitkäkestoiseen syömättömyyteen tai erittäin vähäkaloriseen ruokavalioon. Yleensä myös erilaisten lisäravinteiden popsiminen pillereiden, jauhojen tai tippojen muodossa on turhaa, mikäli ruokavalio on riittävän monipuolinen ja henkilö perusterve.