20 faktaa suklaasta mitä et tiennyt aiemmin

20 faktaa suklaasta mitä et tiennyt aiemmin

Suklaa on tutkitusti koko maailman suosituin herkku, jolla on vastustamattoman nautinnollinen maku. Suklaata nautitaan niin sellaisenaan kuin sitä myös käytetään monissa eri jälkiruoissa. Suklaa kuitenkin sisältää suuren määrän kaloreita ja moni tunteekin olonsa jopa syylliseksi suklaan nauttimisen jälkeen, vaikka se on itseasiassa turhaa. Varsinkin tummasta suklaasta puhuttaessa. Tumma suklaata nauttiessa keho saa muun muassa antioksidentteja sekä muita terveyttä edistäviä raaka-aineita.

Kuten kaikki tiedämme, tummasta suklaasta on kohistu vuosikausia, mutta moni epäilee yhä sitä, miten suklaan kaltainen herkku voi olla terveellistä. Tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että tumma suklaa sisältää runsaasti hyödyllisiä antioksidantteja, jotka sopivat jokaiseen ruokavalioon. Tutkimuksissa havaittiin, että antioksidanttien lisäksi kyseinen suklaa sisältää myös flavonoideja jotka auttavat kehoa suojautumaan monilta eri sairauksilta

20 faktaa suklaasta mitä et tiennyt aiemmin

20 faktaa suklaasta, joita et tiennyt aiemmin

  • Suklaa sisältää paljon vähemmän kofeiinia kuin esimerkiksi kahvi ja tee
  • Historiassa suklaata on käytetty kivunlievittämiseen ja nauttimalla suklaata voi tutkitusti helpottaa kipuja ja jomotusta.
  • Vain ja ainoastaan yksi pala tummaa suklaata voi antaa keholle energiaa juosta 150 metriä
  • Suklaan sisältämät terveyttä edistävät ravintoaineet auttavat hyvänlaatuisten sekä hyödyllisten bakteerien kasvua kehossa
  • Flavonoidit, joita suklaa sisältää auttaa ja ehkäisee auringonpolttamia
  • Herkulliset aromit lisäävät hyvänolontunnetta ja lisäävät niitä aivoaaltoja, jotka rentouttavat kehoa. Hyvänolon tuntemuksen seurauksena serotoniinin määrä verenkierrossa lisääntyy
  • On myös tutkittu, että suklaan nauttiminen opiskelun ohessa on terveellistä, sillä se parantaa muistin toimintaa sekä parantaa keskittymiskykyä, kiitos flavonoidien.
  • Lähes uskomatonta on se, että suklaa voi ehkäistä hampaiden reikiintymistä, sillä kaakaopavun sisältämät ainesosat ovat itseasiassa bakteerittomia ja näin ollen ne puhdistavat hampaat bakteereista.
  • Myös väsyneenä suklaan nauttiminen on terveellistä, sillä se vähentää väsymystä ja esimerkiksi urheilun yhteydessä parantaa fyysistä suorituskykyä.
  • Suklaassa olevat antioksidantit saattavat myös lisätä elinajanodotettu niiden ihmisten osalta, jotka nauttivat suklaata säännöllisesti.
  • Suklaalla on myös näköaistia parantava vaikutus ja on tutkittu, että tumma suklaa auttaa ihmisiä näkemään paremmin pimeässä.
  • Antioksidantit auttavat sydämen terveyttä ja pitävät huolta sydämen terveydestä sekä sen toimivuudesta. Sydämen virkeän toiminnan lisäksi suklaan nauttiminen laajentaa verisuonia sekä kiihdyttää verenkiertoa.
  • Seuraava väite on vaikea kuvitella todeksi mutta sitä se on. Tumman suklaan nauttiminen voi nimittäin auttaa painonpudotuksessa, sillä sen avulla voi helposti kontrolloida makeanhimoja.
  • Raskaana oleville naisille on useita rajoitteita, muttei kuitenkaan suklaan osalta. Raskaana olevat naiset voivat nimittäin nauttia suklaata huoletta, sillä se ehkäisee stressiä kuin myös kohentaa mielialaa. Vinkkinä siis kaikille tuleville isille – raskaana olevan naisen pitää helposti tyytyväisenä tummalla suklaalla.
  • Suklaata voi myös ”nauttia” ulkoisesti ja sitä käytetäänkin useissa kauneudenhoidon tuotteissa. Sen avulla voi todistetusti ehkäistä ryppyjen syntymistä sekä se syvä kosteuttaa ihoa esimerkiksi erilaisten naamioiden muodossa. Antioksidantit edesauttavat myös siinä, että iho pysyy raikkaana sekä nuorekkaana ja antioksidantit hidastavat vapaiden radikaalien haittavaikutuksia ihon solukoissa.
  • Flunssan iskiessä suklaa niin ikään toimii lääkkeenä, sillä sen on todistettu auttavan ehkäisevän sekä parantavan yskää sekä nenän tukkoisuutta.
  • Puhuttaessa halvauksesta – sanotaan, että naiset jotka nauttivat noin 500 grammaa tummaa suklaata viikoittain kuuluvat pienempään halvaantuneiden riskiryhmään.
  • Suklaassa oleva oleiinihappo itsessään nostaa hyvän kolesterolin määrää verenkierrossa. Kolesteroli tasosta on kuitenkin erittäin tärkeää pitää huolta muilla terveellisillä elintavoilla.
  • Flavoinit taas pitävät huolta siitä, etteivät niin sanotut vapaat radikaalit pääse tekemään haittaa keholle. Kyseiset vapaat radikaalit päätyvät kehoon monin eri seurauksin, kuten esimerkiksi kosmetiikan, ympäristön sekä erilaisten ravintoaineiden välityksellä.
  • Suklaata tulisi nauttia korkeintaan 60 grammaa päivässä, jotta siitä on mahdollista saada positiiviset hyödyt.